A+ R A-

Kárpát Kupa - 2013 - versenykiírás

E-mail Nyomtatás PDF

 

KÁRPÁT KUPA

HARCMŰVÉSZETI VIADAL 2013

VERSENYKIÍRÁS - CSAPATOK ÉS VERSENYZŐK RÉSZÉRE

A verseny szakmai szervezőjeOrszágos Baranta Szöv. (OBSZ), Magyar Zen Bu Kan Kempo Sportszöv. (ZBKK),

Magyarországi Harci Művészetek Össz-Szüvetsége (MHMÖSZ)

A verseny helyszíne: Miskolc, Városi Szabadidőközpont (H-3530 Miskolc, Görgey A. u. 19.)

A verseny időpontja: 2013. június 1.

A verseny fővédnöke: dr. Kriza Ákos, Miskolc város polgármestere

A verseny védnökei: Boldog István, országgyűlési képviselő és Kalmár Árpád, MHMÖSZ főtitkára

A verseny díszvendégei: Németh-Nyiba Sándor és Növényi Norbert, birkózólegendák, Szilágyi Áron, Olimpiai bajnok kardvívó, Marosi Ádám, világbajnok öttusázó

A verseny szakmai elnökei: Vukics Ferenc, 5. fok. OBSZ oktur Hansi Lévai László ZBKK 7. dan

A verseny vezetőbírói: Papp Valér (ZBKK 5. dan) és Németh Zoltán (4. fok., OBSZ vezetőbíró)

Korosztályok: gyermek (8-10 és 11-13 év), Ifjúsági (14-17 év) és felnőtt (18 és a felett), valamint női (14 év felett) - csak a születési év számít

Indulás feltétele: felelősségvállalási nyilatkozat, valamint pusztakezes küzdelmeknél sportorvosi igazolás

Versenykiírás letöltése PDFben

Menetrend

08.00 – 09.00 regisztráció

09.00 – 12.00 gyermek és ifjúsági kategória versenyei

12.00 – 16.00 felnőtt és női kategória versenyei

16.00 – 17.00 Super-fight küzdelmek, harcművészeti bemutatók

17.00 – 19.00 Döntők

19.00 – 20.00 Gálaműsor (Harcos Magyar díj átadása)

Versenyszámok

A Kárpát Kupán 3 fegyvernemben összesen 6 versenyszám kerül kiírásra, fegyvernemenként kettő. Indulni egy, több, vagy akár minden versenyszámban is lehet. Aki a Kárpát Kupa összetett bajnoka címért szeretne harcba szállni, annak minden fegyvernemben legalább az egyik versenyszámban el kell indulnia. Díjazás versenyszámonként (és ahol van – súlycsoportonként) az első 6 helyezett, valamint a Kárpát Kupa összetett versenyében az első 6 helyezett lesz. Felnőtt kategóriában:

Pusztakezes küzdelem

  1. Pusztakezes viadal

  2. Földharc

Fegyveres küzdelem

  1. Szablyavívás

  2. Íjász párbaj

Formagyakorlat

  1. Egyéni formagyakorlat

  2. Páros fegyveres küzdelmi formagyakorlat

Ifjúsági kategória (14-17 éves):

Földharc

Szablyavívás

Íjász párbaj

Páros fegyveres küzdelmi formagyakorlat

Női kategória (14 és a feletti nőknek):

Földharc

Szablyavívás

Íjász párbaj

Páros fegyveres küzdelmi formagyakorlat

Gyermek kategória (8-10 és 11-13 éveseknek):

Szablyavívás

Íjász párbaj

Páros fegyveres küzdelmi formagyakorlat

Ifjúsági, női és gyermek kategóriákban nincsen összetett eredmény, csak versenyszámonként kerülnek díjazásra az elért eredmények.

Pusztakezes küzdelem

1. Pusztakezes viadal – a bátorság próbája

A viadal a pusztakezes küzdelmek király kategóriája. Állásban ütés-rugás (kivéve a tiltott technikák), a földön ütés, fojtás és ízületi feszítés megengedett, ezen kívül pontokat lehet elérni kontroll pozíció elérésével is. A küzdelmi idő 5 perc és a küzdő felek meztelen felsőtesttel, övvel a derekukon küzdenek. Kesztyű nincs, a küzdelem puszta ököllel zajlik. Fejre ütni nem lehet, csak testre. A küzdelem feladással, vagy pontozással nyerhető meg.

2. Földharc – a virtus próbája

A földharc az egyik küzdő fél feladásáig tartó (vagy pontozással megnyert) birkózó küzdelem. A feladás általában fojtás ill. ízületi feszítés következtében történik, de ütés-rugás ebben a versenyszámban nem megengedett. Ez a versenyszám a grappling no-gi valamint a kempo földharc versenyszabályaira épül, azzal az eltéréssel, hogy a küzdelmi idő 5 perc és a küzdő felek meztelen felsőtesttel, övvel a derekukon küzdenek.

Mindkét versenyszámban felnőtt férfi kategóriában négy súlycsoport kerül kiírásra: -70, -80, -90 és +90 kg. (az ifjúsági, női és gyermek súlycsoportok a helyszínen kerülnek kialakításra.)

A küzdelmek egyenes kieséses rendszer zajlanak le. A pontozás:

 

Helyezés

Pont

 

Helyezés

Pont

1. helyezett

1000

 

6. helyezett (a 2-tól kapott ki).

500

2. helyezett

900

 

7. helyezett (a 3-tól kapott ki).

400

3. helyezett

800

 

8. helyezett (a 4-től kapott ki).

300

4. helyezett

700

 

9. helyezett (a 2-től kapott ki).

200

5. helyezett (az 1-től kapott ki).

600

 

10. helyezett (a 1-től kapott ki).

100

Ha az indulási létszám súlycsoportonként 16 alatti, akkor a verseny szervezője fenntartja magának a jogot a lebonyolítási rend megváltoztatására.

A pusztakezes küzdelmekhez a bírókat a ZBKK biztosítja.

Fegyveres küzdelem

3. Szablyavívása gyorsaság próbája

A szablyavívás során a hagyományosan magyar vágó- és szúrófegyver, a szablya felhasználásával kell találatot bevinni az ellenfél testére. A küzdelmek vívósisakban folynak, nincs időkorlát, a fej-test-végtagok megfelelő pontértékkel bíró találatai alapján kerül ki a győztes. A szablyavívás során a küzdő felek bármely irányban elmozoghatnak, ezért egy látványos, a valóságot jól megközelítő vívásküzdelem bontakozik ki.

A küzdelem alapesetben 5 pontig tart. A fej találata 3 pont, a test 2 pont, a végtagok 1-1 pont. Kézvágás esetén a talált kéz nem használható tovább a küzdelemben. Jobb-bal kéz találat győzelmet ér.

4. Íjászpárbaj – az ügyesség próbája

Az íjászpárbaj során a küzdő felek vívósisakban, esetleg más védőfelszerelésben lépnek a küzdőtérre, és gyerek erősségű (#20-25) íjakból, ledugózott végű vesszőkkel próbálják eltalálni egymást. Mindkét fél 3-3 vesszővel indul, de küzdelem során a használt vesszőket is összegyűjtheti.

Az győz, aki először eltalálja a másik testét vagy fegyverét. Együttes találat esetén a küzdelem folytatódik. A találat pontértéke: a fej találata 3 pont, a test és végtagok találata 2 pont, a fegyver találata 1 pont. A hagyományos visszacsapó íjakat a rendezőség biztosítja.

A küzdelmek egyenes kieséses rendszerben zajlanak. A pontozás:

 

Helyezés

Pont

 

Helyezés

Pont

1. helyezett

1000

 

6. helyezett (a 2-tól kapott ki).

500

2. helyezett

900

 

7. helyezett (a 3-tól kapott ki).

400

3. helyezett

800

 

8. helyezett (a 4-től kapott ki).

300

4. helyezett

700

 

9. helyezett (a 2-től kapott ki).

200

5. helyezett (az 1-től kapott ki).

600

 

10. helyezett (a 1-től kapott ki).

100

Ha indulási létszám 16, vagy az alatti, akkor a verseny szervezője fenntartja magának a jogot a lebonyolítási rend megváltoztatására.

Egyéb védőfelszerelések (szuszpenzor, könyökvédő, kézvédő, térdvédő), használata megengedett.

A fegyveres küzdelmekhez a bírókat az OBSZ biztosítja.

Fegyveres formagyakorlat

5. Egyéni formagyakorlat – a koncentráció próbája

Az egyéni formagyakorlat egy 30-60 másodperc hosszúságú fegyveres és/vagy pusztakezes, előre megkomponált és begyakorolt mozdulatsor. Megkötés, hogy a versenyző segítőket nem használhat a bemutató során. A formagyakorlat ritmusa szervesen hozzátartozik az adott mozdulatokhoz, azok sorrendjéhez, kihangsúlyozza a formagyakorlat csúcspontjait. Laikus szemlélő számára is érthetővé teszi a küzdelmi értéket, vizuális értékké varázsol egy mozgássort. Egy ritmusváltásokban gazdag formagyakorlat végrehajtása több összpontosítást, fegyelmet igényel, végrehajtása nehezebb, ezeket objektíven értékelve magasabb szintű a formagyakorlat.

6. Páros fegyveres küzdelmi formagyakorlat – az együttműködés próbája

A páros fegyveres küzdelmi formagyakorlat egy 45-90 másodperc hosszúságú fegyveres és pusztakezes harci cselekményt, küzdelmet bemutató, előre megkomponált és begyakorolt folyamatos jelenetsor. A látványos előadások során a versenyzők számot adnak a fegyverforgatásban való jártasságukról. A pontozóbírók a következő szempontok szerint adnak pontokat: harcszerűség, fegyverhasználat, dinamika, pontosság, stílus, látványosság.

Ha a pár mindkét tagja indul a versenyen (ez nem feltétel!), akkor mindkét versenyzőnek ugyanannyi pontot kell kapnia, tehát nincs külön-külön értékelés, összteljesítményben kell értékelni. Mindkét versenyszámban a pontozóbírók által felállított sorrend súlyozott átlaga alapján a következő pontok születnek (az első 10 kap pontot):

 

Helyezés

Pont

 

Helyezés

Pont

1. helyezett

1000

 

6. helyezett

500

2. helyezett

900

 

7. helyezett

400

3. helyezett

800

 

8. helyezett

300

4. helyezett

700

 

9. helyezett

200

5. helyezett

600

 

10. helyezett

100

Amennyiben a pár tagjai külön kategóriában indulnak (pl. felnőtt-ifi), úgy a külön-külön kell értékelni az egyes kategóriák szerinti sorrendiséget is!

A formagyakorlatokhoz a pontozó bírókat a ZBKK és az OBSZ közösen biztosítja.

 

A díjazás menete

A versenyszámonként kiosztott díjazás:

1. helyezett: Pusztakezes viadal (súlycsoport) / Földharc (súlycsoport)/ Szablyavívás / Íjász párbaj / Egyéni formagyakorlat / Páros fegyveres küzdelmi formagyakorlat győztese kupa

1-3. helyezett: érem, oklevél

4-7. helyezett: oklevél a helyezésről

Felnőtt kategóriában a Kárpát Kupa győztese címet az összesített pontszámok alapján lehet elnyerni: minden versenyzőnek a három fegyvernemből hozott pontszámának (fegyvernemenként a magasabb pontszám!) összege. Aki egy fegyvernemben nem indul (nem küzd), annak az összesített pontszáma is nulla lesz. A Kárpát Kupa a legmagasabb összesített pontszám alapján kerül kiosztásra. Pontegyenlőség esetén az összetett pontszámba nem számolt megszerzett pontszámok (segédpontok) határozzák meg a sorrendet. Amennyiben így is holtverseny alakul ki, akkor elsősorban a pusztakezes viadal, másodsorban a szablyavívás pontszáma a döntő, ez után a versenybírók döntenek.

Kárpát Kupa végeredménye:

1. helyezett: Kárpát Kupa győztese, kupa

1-3. helyezett: Kárpát Kupa érem

1-7. helyezett: Kárpát Kupa oklevél a helyezésről

Az összesített pontszámok alapján az kupa első 7 helyezettje a kitüntető HARCOS MAGYAR címet viselheti, amelyet a sportruházatán viselheti (felvarrható címer formájában). A Harcos Magyar címet az Országos Baranta Szövetség és a Magyarországi Harci Művészetek Össz-Szövetsége adományozza.

Különdíjak:

  1. A Kárpát Kupa legjobb 3-5-7 (indulók számától függően) versenyzője egy eredeti Kossuth-szablyát kap a teljesítménye elismeréséül!

  2. A Kárpát Kupa legsikeresebb csapata: a csapat legjobb 3 összpontszámot elért versenyzőjének az összeadott pontszáma (mind a 6 versenyszámából összeadott pontok alapján a 3 legjobb versenyzőjük).

  3. A Kárpát Kupa legsikeresebb edzője: a legsikeresebb csapat edzője.

  4. Legjobb ifjúsági és női versenyző

  5. Legjobb gyerek csapat, minden megszerzett pontszám alapján

Regisztráció, nevezési díj

1-3 versenyszám esetén 3.000 Ft/ (10 EUR), 4-6 versenyszám esetén 4.000 Ft/ (15 EUR). Előregisztrálni 2013. május 28-ig lehet a Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse. címen. Szállás igény esetén a jelentkezést május 20-ig kérjük leadniHelyszíni regisztráció esetén a nevezési díj nem tartalmazza a szállás és étkezés költségét.

A versenyen indulás feltétele: felelősségvállalási nyilatkozat , valamint pusztakezes küzdelmeknél érvényes sportorvosi igazolás. A 18 életévet be nem töltött versenyzők esetén írásbeli szülői hozzájárulás szükséges.

Szállás, étkezés, indulás, érkezés

A verseny szervezőinek, bíróinak, résztvevőinek és versenyzőinek a szállást és az étkezést a verseny szervezője biztosítja a péntek és szombat éjszaka térítésmentesen.

 

KÜZDELMI SZABÁLYOK

Pusztakezes viadal

Pusztakezes full-contact küzdelem („A VIADAL…”). A pusztakezes VIADAL szabályrendszerének létrehozása Hanshi, Lévai László nevéhez kötődik.

  • Versenyruházat, védőfelszerelés: Az övfokozatnak és stílusnak megfelelő ruházat. (meztelen felsőtesttel, felkötött övben mérkőznek meg) Fogvédő, lágyékvédő, lábfejvédő, lábszárvédő használata kötelező. A kézen semmiféle kötés, bandázs, csuklószorító nem alkalmazható. Fejvédő használata megengedett.

  • Menetidő 1×5 perc!

  • Szabályos technikák: Teljes erejű köríves rúgás fejre, teljes erejű ütések és rúgások (beleértve a könyök és térd technikákat is, akár ráfogással (természetesen csak 5 másodperc erejéig) a tiltott felületeket kivéve bárhová a testen. Térdrúgás fejre ráfogás nélkül engedélyezett. Továbbá: dobások, lerántások, fojtások, feszítések állva és a földön is. A földre került ellenfél testre végrehajtott ütéstechnikákkal való támadása engedélyezett álló helyzetből. (A földön fekvés ténye: az egész test három ponton való érintkezése a talajjal). A földre került küzdő természetesen védekezhet az álló helyzetből őt támadó fél technikái ellen, illetve ellentámadást kezdeményezhet. Amennyiben mindkét küzdő a földre került, testre végrehajtott ütésekkel és rúgásokkal kölcsönösen támadhatják egymást.

  • Fogás: 5 másodpercig szabályos a fogás, fogáskeresés, összekapaszkodás állásban. Ez idő alatt szabályos ütés és rúgás technikák alkalmazhatók. 5 másodperc után a vezetőbíró szétválasztja a küzdőket.

  • Földharc: passzivitás esetén, illetve 30 másodperc letelte után a vezetőbíró felállítja a versenyzőket. A küzdőtéren belül szabályosan megkezdett, de a küzdőtéren kívül véget érő szabályos technika esetén a küzdőket, illetve az akciót nem szabad leállítani. Kivételt képeznek ez alól: a küzdők egymás testi épségét veszélyeztetik, a berendezési tárgyak, illetve egyéb eszközök épsége kerül veszélybe.

  • Nem támadható felületek (ütéssel, rúgással): Gerinc, kulcscsont, torok, nyak tarkó, lágyék, térd.

  • Nem megengedett technikák: A fej támadása bármilyen ütés-, rúgás technikával (a köríves rúgás és a ráfogás nélküli térdrúgás kivételével), ejtő könyökütés bármilyen felületre, harapás, karmolás. A tiltott felületek szándékos támadása még védekezésképpen sem megengedett. Vak technikák használata. Tilos a feszítések, fojtások rángatás-, rántás- vagy ütés-szerű kivitelezése. Tilos az ízületi hajlásszöggel ellentétes irányban végrehajtott dobás.

  • Rászámolás: A rászámolásról a küzdelmet vezető bíró dönt. Egy meneten belül legfeljebb két rászámolás lehet, és a vezető bíró bármikor beszüntetheti a küzdelmet, amennyiben a versenyző testi épségét veszélyben látja. Egy rászámolás 4 ponttal büntetendő.

  • Büntetések: Az első alkalommal végrehajtott szabálytalan technika esetén az ellenfél 2 pontot kap. A második alkalommal végrehajtott szabálytalan technika esetén az ellenfél 4 pontot kap. Harmadik szabálytalan technikánál leléptetés.

  • Leléptetés, kizárás: Tiltott technikák szándékos használata esetén. A harmadik, szándékosan végrehajtott, szabálytalan technika után azonnal. Passzív küzdelem során a passzívan küzdő fél leléptetése alkalmazható. A versenyző a szólítástól számított 60 másodpercen belül nem jelenik meg a küzdőtérnél, készen a küzdelemre. A versenyző részéről illetéktelen lép a küzdőtérre. Az edző az oldalvonalról irányítja a versenyzőt. Sportszerűtlen megnyilvánulás hivatalos személlyel szemben. Sportszerűtlen magatartás a páston.

  • Pontozás: Megfelelő technikával kivitelezett rúgás fejre: 2 pont. Megfelelő technikával kivitelezett ütés testre, fejre vagy rúgás testre: 1 pont. Kis ívű dobás, lábsöprés, ledöntés, lerántás: 1 pont. Nagy ívű dobás: 2 pont. Akcióból, megfelelő ütemben végrehajtott földre vitel, ütés technikával kombinálva (nem szükséges a küzdelem földön történő folytatása): 3 pont. Földharc:. Minden értékelhető akcióért, ellenakcióért (leszorításba, feszítésbe, fojtásba befogás; szabadulás leszorításból, fojtásból, feszítésből) 1 pont jár. Megfelelő idejű leszorításért: 10 másodperc – 2 pont. Földön teljes erejű ütés testre – 1 pont, teljes erejű rúgás testre – 1 pont.

  • Bíráskodás: A szabálytalanságot előtérbe kell helyezni. Négy bíró bíráskodik minden egyes páston (egy vezetőbíró és három oldalbíró). Négy bíróból egy elég a szabálytalanság megítéléséhez. A felelősség a vezetőbíróé mindenért. Ő hirdet ki mindent, ő indítja, ő állítja meg a küzdelmet (nem szükséges japán szakkifejezések használata), kivéve súlyos – általa nem észlelt – sérülés esetén. Felszólítására a bírók egyszerre jeleznek, kivéve szabálytalanság esetén, ezt a bekövetkezés pillanatától jelezni kell annak a bírónak, aki elsőnek észlelte a szabálytalanságot (esetleg sérülést). A segéd- (sarok-) bírók feladata súlyos szabálytalanság esetén azonnali jelzés (hangjelzéssel). Az oldalbírók a pontozáshoz a számlálót (piros, illetve fehér zászlóval ellátott pontozógépet) használnak. Döntetlen eredmény esetében hosszabbítás lehetséges (1 perc). Ilyenkor az addigi eredmény rögzítése után a számlálók lenullázásra kerülnek, majd újra indul a küzdelem. Másodszori döntetlen nem lehetséges, ezért a vezetőbíró a végeredmény kihirdetése előtt összehívja a pontozóbírókat, akiket újabb döntetlen esetében már döntési kényszer terhel, vagyis megbeszélés alapján mindenképp döntést kell hozniuk.

  • Győzelem ténye: Ha az ellenfél bármilyen módon feladja a küzdelmet (ideértve a kiütést is). Döntő fölény (technikai K.O.) – a vezetőbíró hatásköre. Feladás törölköző bedobásával (a jelzést csak a versenyző edzője teheti meg). Orvos leállítja a küzdelmet. A vezetőbíró leállítja a mérkőzést. Az idő lejártával bírói döntéssel.

Földharc

Szabályok:

  • A versenyállásból indul és a küzdelmi idő lejárata előtt feladásra kényszerítéssel is véget érhet (lekopogtatással).

  • Az ellenfelek mezítelen felsőtesttel, hosszúnadrágban, övvel felszerelve küzdenek egymás ellen.

  • A küzdelem az egyik fél feladásáig vagy a menetidő leteltéig tart.

  • A földre került versenyzők esetében a bíró 30 mp-nyi passzivitás után álló testhelyzetből újraindítja a küzdelmet.

  • A versenyt egy vezető és egy oldalbíró bírálja. A menetidő (1x5 perc) lejárata után bírói döntés születik. Döntetlen esetén 1 perces hosszabbítás lehetséges. Tiltott technikák: ütés, rúgás, és ujjpercek feszítése, szem illetve torok és lágyék támadása, rántásból végrehajtott bármilyen feszítés. Alkalmazható technikák: szabályosan végrehajtott fojtások, feszítések és leszorítások. (A gyermek verseny esetében / 1./a / tiltott technikának számít mindennemű feszítés és fojtás kivitelezése, valamint a leszorítások végrehajtásakor (pl.: kesa gatame) a kezek összefogása. Azaz csak leszorítás alkalmazható.)

  • Az értékeléshez domináns kontroll pozíciót kell 3 másodpercig megtartani (földön vagy állásból). Domináns kontroll pozíciók: Oldalsó Kontroll – Side Mount (2 pont): Oldalsó kontroll leszorításnak minősül, ha a támadó az ellenfelet földharc közben úgy stabilizálja, hogy az a hátán fekszik és pozíciója kiszolgáltatott, a támadó túljutott a védekező lábain. Teljes kontoll – Full Mount (3 pont) Oldalsó kontroll leszorításnak minősül, ha a támadó az ellenfelet földharc közben úgy stabilizálja, hogy az a hátán fekszik, és a támadó egy-egy térde a földön van az ellenfél mindkét oldalán. Hátsó kontoll – Back Mount (4 pont) A támadó hátulról kontrollálja ellenfelét, a támadó mellkasa az ellenfél hátához ér. Levitel (1 pont) Ha semleges álló helyzetből a támadó földre vitelt tud alkalmazni, és a kialakult pozíciót 3 másodpercig meg tudja tartani. Átfordítás (1 pont) Ha a pontot érő kontroll hátrányos helyzetben lévő versenyzője vagy nem pontot érő pozíció alsó versenyzője átfordítással felső (pontot érő vagy nem érő) pozícióba tud kerülni és azt 3 másodpercig megtartani.

  • Előnypont adható a pozíciókat sikertelenül elérő versenyzőnek, abban az esetben, ha a vezetőbíró megkezdte a 3 másodperc leszámolását, de azt az akció félbeszakadása miatt befejezni nem tudta, ezáltal technikai pontot nem adott az akcióért.

  • A magasabb pontot érő technikát végrehajtó versenyzőnek alacsonyabb pontot érő akcióért nem lehet pontot adni, de semleges pozíció kialakulása után, ismételten adható technikai pont a kevesebb pontot érő technikáért. Például, ha egy 3 pontot érő technika után semleges pozíció alakul ki, és azt egy 2 pontot érő akció követi, akkor a 2 pont már megadható a technikát végrehajtó versenyzőnek (Megjegyzés: Semleges pozíció az álló helyzet, a zárt-, a fél- és a nyílt guard pozíció.)

  • Büntető pontot a megintett versenyző kap. Maximálisan, két büntetőpont adható, a harmadik intés, automatikus kizárást von maga után.

  • Pontegyenlőség esetén figyelembe veendő pontok elsőként az előnypontok, ezt követően a büntetőpontok. Ha a fenti pontozási rendszer alapján a rendes menetidő végén is pontegyenlőség van, akkor hosszabbítás következik.

  • Ha a küzdő felek állásban nem bírnak egymással és a földre sem kerülnek le, akkor a küzdelmet lehet térdelésből is folytatni, ebből viszont már tilos felállni a versenyzőknek.

  • Tilos ütni, rúgni, harapni, karmolni!

  • A verejtékező felsőtestet időszakosan meg kell törölni. (az óra megállításával)

  • A körmöket le kell vágni.

  • Kis ízületek támadása nem megengedett.

  • Vérző, sérült versenyző esetében a bíró(k) véleménye dönt a folytatásról.

  • A láb söprése, akasztása megengedett. A térdízület nem támadható!

  • Fojtás, feszítés az alábbi korlátozással használható:

  • Gégefő fojtása nem megengedett

  • Minden fojtást és feszítést csak folyamatosan – egyre növekvő erővel és szöggel szabad az ellenfélen végrehajtani, hogy időben érzékelje az erőhatást - direkt hirtelen fojtás, feszítés nem megengedett

  • Fojtásból való dobás tilos

  • Izületi feszítésből való dobás az ízületi hajlással ellentétes irányban tiltott technika!

  • Az egészség védelme érdekében a bíró bármikor közbeléphet

  • A derékon kötött öv lelógó részei felhasználhatóak a küzdelem során. A lelógó résznek legalább 20cm-esnek kell lennie, a csomó elöl vagy oldalt köthető meg.

  • Az öveket időszakosan meg kell igazítani.

  • A fej tolásra, feszítésre használható. Fejelni tilos!

  • A versenyzőknek törekedni kell a kijelölt küzdelmi területen belül maradni. A területen kívülre került küzdő feleket a bíró a küzdelmi területre visszaküldheti.

  • A folyamatosan menekülő versenyzőnek a bíró büntető pontot adhat.

  • Pihenőt csak különleges esetben lehet elrendelni.

  • A versenyzők a küzdelem előtt és a végén hagyományosan köszöntik egymást (meghajlás, üdvözlés)

  • A versenyzők kötelesek jelenteni a sérüléseket.

  • A küzdelmi bíró a küzdelem előtt és alatt megítélheti a versenyző mentális és fizikai felkészültségét, állapotát és amennyiben azt a küzdelemre alkalmatlannak találja, elrendelheti a küzdelem végét. Ebben az esetben a másik fél a győztes.

Szablyavívás

A szablyavívás szabályai:

  • Fegyvere: tompított hegyű fa vagy műanyag szablya markolattal melynek tömege egységesen 300 és 500 gramm között van, vagy könnyített műanyag fegyver, kissé görbülő éllel. A fegyver penge részén olyan védőréteggel van borítva, amely a találat során megvédi a szenvedő félt a sérüléstől.

  • A küzdő felek szabványos szablyával állnak ki a küzdelemre, amennyiben a fegyverek eltérnek egymástól (méret, súly, anyag), úgy a küzdelem csak akkor kezdhető meg, ha a két küzdő fél ebbe beleegyezett.

  • a párbaj 5 pontig tart

  • a kézfej és váll közötti terület, valamint a láb találata 1 pont

  • a fej találat 3 pont

  • a mellkas, has, hát találata 2 pontot ér

  • a kézfej és kéz alkar, felkar találata esetén a találatot elszenvedő köteles a másik kezébe átvenni a fegyvert, két kéz találat esetén az ellenfél nyer

  • kézfejvédő, alkarvédő és fejvédő használata megengedett, de ezek találata is pontot ér.

  • dobott fegyver nem minősül találatnak!

  • elvesztett fegyver esetén a másik szabadon támadhat, de az elvesztett fegyver felvehető (ekkor a saját fegyveren a penge markolása nem minősül találatnak)

  • saját fegyver vágása is találatnak minősül (kivéve a fenti esetet).

  • csak az ellenfél fegyverének teljes kizárásával elért ún. "tiszta" találat ér pontot.

  • Minden (tiszta és együttes) találat után a bíró megállítja a küzdelmet és a felek kezdő pozícióból folytatják.

  • a támadások ereje nincs korlátozva, de a gyors pillanatszerű reakciók amúgy sem teszik lehetővé a teljes erőből történő támadást, mivel az időveszteséget okoz. A versenyeknél az ún. " fél erő " alkalmazása a leginkább célravezető. A versenyzőknek rendelkezni kell olyan fájdalom-tűrőképességgel és sportemberi magatartással, amely nem vezet sportszerűtlenséghez

  • a töredékmásodpercekkel korábban bevitt találat együttesnek minősül

  • a találat előtt – az ellenfél részéről – indított és bevitt találat együttes találatnak minősül, amennyiben ez a valós küzdelemben is bevitt találat lenne

  • minden küzdelemnél egymást követő 5 együttes találat esetében az addigi végeredmény áll be, egyenlő állás esetén a következő tiszta találat dönt!

  • a találatok megítélésében elsősorban a bíró(k) határozata dönt. A küzdelmet elsősorban a versenyzők értékelik, vitás esetekben a bíró dönt (valamint ha a szabályoknak nem megfelelő döntés születik a versenyzők részéről).

  • tilos a menekülés, intést von maga után (menekülés: 10 méternél nagyobb távolság egyirányú hátráló megtétele, az irányváltó kimozgások, elfordulások nem tartoznak ebbe a kategóriába)

  • A gyakorló fegyverzet szemüregbe való behatolása ellen mindenki saját védőfelszerelést is használhat. Ennek hiányában a rendezőbizottság által biztosított eszközt köteles használni!

  • az ádámcsutka, nemi szerv támadása tilos, kizáráshoz vezethet (ha a védekező mozzanat következtében a védő fél fegyverével, kezével tesz olyan mozdulatot, ahol a támadó fegyvere tilos területet ér és az ellenfél jelentősen nem sérült meg, akkor a küzdelem tovább folytatódhat)

Íjász párbaj

A párbaj alapfegyvere 20 # alatti erősségű hagyományos íj és fejenként 3 vagy 4 védőharanggal ellátott, fémhegy nélküli nyíl. A szabályokról röviden:

  • Két versenyző küzd meg egymással

  • A felszólított versenyzők megjelennek a versenybíró előtt

  • A bíró ellenőrzi a fegyverek erősségét, épségét, a nyílvesszők védőharangjainak épségét /nők esetében a mellvédők felerősítettségét/

  • Egymástól 20-60 méterre kijelölt induló vonalakon sorakoznak fel a küzdő felek egymással szemben

  • A küzdelmek egy győzelemig tartanak.

  • Az indulóvonalnál az egyik vesszőt az íjjal ellentétes kézben fogva, a többi vesszőt tetszés szerinti módon (de nem betöltve!) elhelyezik.

  • A fegyver és a kezdő vessző felmutatásával jelzik a bírónak a készenlétet

  • Haj- rá!” - Vezényszóra választott harcszerűséggel az ellenfél felé rohamoznak, töltik a fegyvert és megpróbálják az ellenfél vesszőit elkerülve eltalálni a másikat.

  • A közdelem során tarkóra nem lehet lőni!

  • A küzdelem során az ellenfél által ellőtt vesszőket is fel lehet használni, össze lehet gyűjteni.

  • A küzdelmi területnek kijelölt kb. 100 x 60 m –es területet csak alkalomszerűen és a küzdelemben nem résztvevő versenyzők, nézők veszélyeztetése nélkül lehet csak elhagyni max.10 másodpercre. (kizárólag vesszőszedés céljából!)

  • 3 méternél közelebb nem lehet az ellenfélre lövést leadni! Aki ennél közelebbről lő az ellenfelére az a versenyszámból való kizárással jár! A 3 méteres védett területre bemenekülni tilos, ez esetben a bemenekülő versenyző veszít.

  • Rúgni, ütni tilos!

  • Ha az ellenfél fejen, mellkason, hason, lábon, ágyékon, háton lövik, az győztes találatnak minősül.

  • Ha a versenyzőt vállon, kézen lövik akkor az használhatatlan fegyveresnek minősül az íj alkalmazása esetében – tehát győztes találatnak minősül.

  • A súrolt találat is találatnak minősül!- Minden találat, ami a testfelülethez vagy a védőfelszereléshez ér a védőharang felületével. Ha csak a vessző teste, vagy tollai érintik a teste, az nem minősül találatnak.

  • A küzdelmek győztes találatig tartanak.

  • A győzelem során 1-2-3 pontot lehet szerezni: a fej 3 pontot ér, a test és végtagok 2 pontot érnek, a fegyvertalálat 1 pontot ér. Győzni 1-0, 2-0 vagy 3-0-ra lehet.